Din Alternative Portal

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement

Who's Online

Forside
Myksødem og blodtype 0 PDF Udskriv E-mail
Skrevet af Maryanna Morthensen   
mandag 30. marts 2009

Jeg har nu læst svaret til Skytten ang. "Hvordan slanker man sig, når man har myksødem?"

Efter jeg kom i behandling med Eltroxin er min vægt faldet, men ligger nu ret stille. Eftersom jeg har fået energi igen og kan holde mig vågen en hel dag uden at skulle sove om eftermiddagen, har jeg også igen kunnet træne.
Træning: Mest konditionstræning, i det lokale fitnesscenter. Ca. 30-60 min. koncentreret træning 2 gange om ugen; en gang imellem også styrketræning.

Nu står min vægt dog helt stille også selvom jeg har øget træningen, således at jeg så vidt muligt forsøger at træne hver 2.-3. dag samtidig med at jeg cykler til og fra arbejde (1.5 km hver vej) 2 gange om ugen ... og til og fra skole (7.6 km ) 3-4 dage om ugen.

Jeg har dog fået lavet en ny blodprøve hos lægen, for at få kontrolleret mine stofskiftetal. Der er nemlig 2 mdr. til mit kontrolbesøg på hospitalet, da mit stofskifte blev målt til stabilt for 2 mdr siden.

Har det nogen betydning at min blodprøve er 0 pos?

Kære du.

Det er faktisk et ret svært spørgsmål, du stiller mig. Jeg går jo nemlig ud fra, at du ikke bare beder om at få et ja eller nej, men også gerne vil vide på hvilken måde, så du evt. kunne få gang i et vægttab igen.

Da du ikke har skrevet, hvor meget du er overvægtig, er jeg nødt til også at tage i betragtning, at du måske slet ikke er overvægtig - i hvert fald er jeg nødt til lige at berøre det, fordi det ville være en indlysende grund til, at vægttabet er stoppet. En tommelfingerregel for overvægt er BMI-indekset. Dette beregner du således:

Vægt i kilo divideret med højde x højde i meter

Eksempel:

80 kg divideret med 1,74 m x 1,74 m  = 26,42

BMI-tallet skal helst ligge mellem 18,5 og 25. Er det over, så er du sandsynligvis overvægtig, men bør selvfølgelig tage knoglebygning m.m. i betragtning. Et spejl er egentlig den bedste ven, når man skal vurdere sin vægt.
Godt. Nu har vi taget højde for denne situation. Så nu vil jeg gå ud fra, at du faktisk har X antal kg, du vil og bør tabe.

Først vil jeg sige, at jeg ikke direkte vil gå ind og råde dig i dette spørgsmål, men jeg vil komme med nogle forslag, du kan overveje. Behandling af myksødem er en specialistopgave, og alle kropsregulerende tiltag bør vendes med din kontrollerende instans, da det kan påvirke din behandling.

Som indehaver af blodtype 0 er dit stofskifte lagt an på en effektiv udnyttelse af dit kalorieindtag. Hvilket betyder, at du får udvundet megen energi af den kost, du indtager. Og kulhydratrig kost siges at give blodtype 0 nedsat skjoldbruskkirtelfunktion. Kulhydratrig kost er også det, der er medvirkende til at ophobe væske i kroppen på blodtype 0 og sætter sig som fedt på kroppen. Ydermere er blodtype 0 disponeret for både over- og underaktiv skjoldbruskkirtel. MEN - også lang tid på en kaloriefattig diæt skubber blodtype 0 i den forkerte retning, så de begynder at tage på. Ligeledes en kost, der indeholder kunstige sødemidler og proteiner, der efterligner insulin. Alt dette oveni myksødems vægtøgende virkning.

Så her er mine forslag:
1) Tjek for væske i kroppen. Dette gør du ved i 5 sekunder at presse en finger mod skinnebenet. Hvis du trykker på muskevæv eller fedt, vil dette ikke vise nogen forskel, men er der væske mellem cellerne, vil trykket efterlade en fordybning i huden. Jo længere tid fordybningen er synlig, jo mere overflødigt vand er der i din krop.

2) Undgå slankekure, der ikke er nøje afbalancerede med din tilstand - helst skal du have en diætist eller ernæringsvejleder med ind over.

3) Udelad de insulin-efterlignende proteiner fra din kost. Det drejer sig for blodtype 0 om: Hvede, majs, kartofler, kidney bønner, hvidfrøede bønner, linser og jordnødder. Herudover har disse kåltyper andre uheldige vægttabsforhindrende virkninger: Blomkål, hvidkål, rosenkål, sennepskål. I stedet kan du spise søde kartofler, squash, rodfrugter og græskar. Dette skulle uden videre sætte gang i et uanstrengt vægttab.
Det, som de insulinefterlignende fødevarer gør ved din krop er, at de fortæller kroppen, at den skal holde op med at forbrænde fedt og i stedet lagre de ekstra kalorier i fedtdepoter.
Visse fisk og skaldyr, lever, rødt kød, grønkål, spinat og broccoli har en gavnlig indflydelse på blodtype 0's stofskifte.
Dette er et tiltag, du - med din læges tidligere anbefalinger i baghovedet - umiddelbart kan afprøve.

4) Sørg for at få flerumættede fedtsyrer, især Omega-3 fiskeolie, nok. Spørg efter et produkt, der er testet for tungmetaller, hvis du skal ud og have det som kosttilskud.

5) Spis 5-6 gange om dagen. Spring aldrig et måltid over.

6) Undgå raffineret sukker og stivelse. Få dine kulhydrater gennem såkaldt "langsomme" kulhydrater: Grøntsager, visse frugter, gryn, ris, (spelt)pasta.

7) Undgå stimulanser. Hos blodtype 0 giver stimulanser oftest bagslag, hvis de indeholder koffein, fordi de medfører en øget adrenalinproduktion, der efterligner symptomerne ved for lavt blodsukker, selvom blodsukkeret ikke er lavt. Disse er bl.a. sveden, hjertebanken, rysteture, sultfornemmelse, rastløshed og ængstelse. Derudover giver øget adrenalinudskillelse bl.a. symptomer som uklart syn, udmattelse, talebesvær, svimmelhed og koncentrationsbesvær.

Det eneste, jeg vil sige om motion her - da du jo sørger for at få megen motion - er, at det for dig (i din alder) hedder 40-60 min. 3-4 gange om ugen. Så kan du selv lave resten af udregningen. Du skal have din pulsfrekvens op på 138 og holde den der i ½ time for at din træning skal hjælpe. Lavest acceptable pulsfrekvens i dit motionsprogram er 69 slag i minuttet. Husk både opvarmning og udstrækning. Særligt når du cykler så langt som til skole og hjem. Sørg for et varieret motionsprogram.

Ja, det var, hvad jeg havde af svar til dig. Jeg håber, at du kan bruge det til noget.

Mange hilsner
Maryanna Morthensen
Blodtypekostvejleder

www.epilepsi-partner.dk

Sidst opdateret ( fredag 31. december 2010 )
 
< Forrige   Næste >